Gezonde leefstijl bij oa. hart- en vaatziekten

Wat kun je zelf doen aan chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten? Begin bij een gezonde leefstijl! Onze huisarts Romy Lankhorst vertelt.

De feestdagen zijn net afgelopen op het moment van deze vlog, dus we hebben allemaal iets meer gedronken en gegeten dan eigenlijk goed voor ons is. Als er een nieuw jaar aanbreekt heeft iedereen weer nieuwe voornemens en die gaan bijna altijd over gezondheid. Dat is natuurlijk ook logisch, want gezondheid is belangrijk voor een leuk en een gelukkig, lang leven. Maar nu is de vraag: waarom is die gezonde leefstijl nou zo belangrijk?

Een gezonde leefstijl zorgt er in de eerste plaats voor dat je zowel psychisch als lichamelijk lekker in je vel zit. Daarnaast zorgt het er ook voor dat het risico op chronische ziektes zo klein mogelijk is. Dan hebben we het bijvoorbeeld over chronische longziektes, reuma en natuurlijk ook over hart- en vaatziekten. Bij dit soort ziektebeelden speelt ook aanleg en een erfelijke factor een rol, maar met een gezonde leefstijl kun je deze ziektes zeker positief beïnvloeden.

Hart- en vaatziekte staat op nummer één van de oorzaken van overlijden in Nederland. Dit zijn ziektebeelden zoals bijvoorbeeld het risico op een hartaanval, etalage benen of beroerte. Dat is dus eigenlijk vrij breed. De vraag is natuurlijk hoe je nou het risico op hart- en vaatziekten zo klein mogelijk kunt houden. Een belangrijke stap in de goede richting is dus in elk geval een zo gezond mogelijke leefstijl. Met een gezonde leefstijl heb je invloed op bijvoorbeeld je bloeddruk, cholesterol, op je nierfunctie en je glucosespiegel in het bloed. Als je alleen dit al onder controle hebt is het risico op hart- en vaatziekten zo laag mogelijk. Maar, hoe doe je dat eigenlijk? Je leefstijl beïnvloeden? Dat kunnen we doen zoals iedereen eigenlijk al weet: gezond leven, genoeg bewegen en gezond eten.

Bekijk alle vlogs >

Bewegen hoort bij een gezonde leefstijl

Je beweegt al genoeg als je elke dag een halfuur matig tot intensief beweegt. Dat lijkt weinig, maar is nog best wel veel. Als je tijdens werktijd heel veel zit en verder niet beweegt, red je dat al niet. Je kunt bijvoorbeeld na het werk een half uurtje de hond uitlaten of stevig wandelen om aan het half uur beweging te komen. Je hoeft echt niet jezelf helemaal te zweet te werken in de sportschool. Een half uur stevig wandelen is al goed genoeg.

Stress: probeer je stress level naar beneden te krijgen

Stress is in deze maatschappij een groot onderwerp. Stress is ook een lastig onderwerp, want hoe ga je stress beïnvloeden? Stress beïnvloed je in elk geval door jezelf bewust te zijn dat stress hebben eigenlijk niet nodig is. Schrijf voor jezelf bijvoorbeeld eens de redenen op die je stress opleveren en probeer dan eens te bedenken welke invloed je daar zelf op hebt en wat je er aan kunt doen. Als je je stress level wat omlaag kunt krijgen is dat hartstikke mooi!

Tot slot: het klinkt cliché, maar het is wel heel belangrijk: niet roken en matigen met alcohol drinken.

Wil je iets meer weten over het risico van hart- en vaatziekten? Maak een keer een afspraak bij de huisarts en zet samen met hem of haar alle belangrijke oorzaken van hart- en vaatziekten op een rij. Aan de hand daarvan kun je voor jezelf een goed plan maken om je leefstijl te verbeteren.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief